Hei, folkens!
Etter å ha vært innom disse sidene ble jeg inspirert til å handle en kaffemaskin sammen med min sambo. Jeg leste innlegget til en som hadde god erfaring med å bruke Kaffegrossisten.se. Etter å ha sammenlignet priser med tilsvarende norske tilbud, kom jeg fram til at det ville være et gunstig kjøp. Her følger litt om prosessen fram til at jeg nå kan drikke espresso fra maskina i eget hjem.
Jeg gikk inn på sidene til Kaffegrossisten via Importalens lenke. Det enklest er å følge lenke fra venstremenyen på forsida til Importalen. På siden du kommer til finner du lenke videre til sida deres. Jeg syns det var greit å gå derfra også fordi Importalen får registrert treff da.
På sida til Kaffegrossisten søkte jeg etter maskina jeg visste at jeg ville ha: Rancilio Silvia. Den har blitt kåret til best i test av flere nettsteder og av TV2. Den er også godt dokumentert av kaffeinteresserte over hele verden, blant annet på den utmerkede sida Coffeegeek.com.
Det viste seg at Kaffegrossisten har en kampanje på både kaffemaskina og Rocky kaffekvern. Disse to + melkemugge og tre kilo kaffe (!) får du med i en pakke. Vi kjøpte i tillegg en base til å ha maskina og kverna stående på, i tillegg til en kraftigere tamper, siden den som følger med er av plast og dermed ikke fungerer optimalt.
Jeg bestilte alt dette fra Kaffegrossisten torsdag 19. oktober. Jeg fikk ordrebekreftelse umiddelbart på epost. Mandag 23. oktober fikk jeg en epost om at tamperen jeg hadde bestilt var utgått og ikke ble produsert lenger. De foreslo samtidig en tilsvarende vare som passet bra for oss. Tirsdag 31. oktober fikk jeg en notis på epost om at sendingen var registrert og på vei. Fredag 3. november ble jeg oppringt fra TollpostGlobe. De ønsket å foreta fortolling. Rett etterpå fikk jeg telefon fra sjåfør som ønsket å avtale levering. Han var fleksibel på tidspunkt, og foreslo levering på dagtid mandag eller kveldstid tirsdag mellom 17 og 21. Jeg slo til på det andre tilbudet. Tirsdag kl 1705 hadde jeg kaffemaskinen i hus!
Maskina var for øvrig godt innpakka og alt sto bra til med varene.
Når det gjelder det økonomiske, så reserverer Kaffegrossisten hele det svenske beløpet på konto til de sender varene. Da fjerner de svensk mva og trekker beløpet fra konto. Tollklarering innebærer 25% norsk mva + 185,- i tollavgift. Denne regningen har jeg fortsatt ikke fått, men regner med at den dumper ned i posten?
Alt i alt er jeg godt fornøyd med handelen, med et lite unntak for at jeg syns det tok litt lang tid. Fra jeg bestilte varene til jeg hadde dem i hus, tok det 19 døgn. Noe av dette skyldes at de måtte forandre en vare som var utgått, samt at levering innad i Norge tok fire dager.
Kundebehandlingen har for øvrig vært enkel, effektiv og grei.
Alt i alt er jeg fornøyd med handelen.